O liczeniu słów kilka

Dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie – proste? Pewnie że proste, jeśli się rozumie o co chodzi. Dla dzieci na początku nauki są to tylko jakieś liczby, znaczki, pojęcia nic nie mówiące. Przy nauce liczenia bardzo przydają się konkrety tzw. liczmany. Ja używałam pociętych na kawałki rurek, bo to i kolorowe i łatwo się przekłada.  Liczydło też jest bardzo przydatne. Dużo cierpliwości i wyrozumiałości,logiczne, jasne tłumaczenie i czas.

Dodawanie o ile dziecko wie jak po kolei „idą” cyferki jest proste do zrozumienia. Wystarczy położyć kolejne grupki o danej ilości rurek i policzyć je wszystkie. Przy dodawaniu sprawdzają się określenia typu: dostała, dołożyła, znalazła.

Odejmowanie. Wystarczy położyć duża grupkę rurek i zabrać tyle ile w działaniu jest podane. Tu się sprawdzają określenie typu: zjadła, zgubiła, zabrała.

Mnożenie. Ważne jest aby dziecko wiedziało, że jest to wielokrotne dodawanie i że jest przemienne. Oczywiście stwierdzenie przemienne jest dla naszych dzieci dosyć tajemnicze.  Wystarczy im pokazać, że 4×2 to to samo co 2×4 i nie ma znaczenia czy położy cztery grupki po dwie rurki w każdej czy dwie grupki i w każdej po 4 rurki.  Przy mnożeniu świetnie sprawdza się liczydło. Wracając do przykładu 2×4 – Mama miała dwóch synków i każdemu dała cztery cukierki (po cztery). Ile razem cukierków dała mama synkom? Każdy synek to jeden drucik liczydła, a koraliki to cukierki. Można wyjaśnić, że mnożenie jest jak rozkładanie, dawanie i sprawdzanie ile razem  się dało, wyjęło z worka czy też kosza. Pomocna jest tabliczka mnożenia. Suche wkuwanie jej na pamięć jest bez sensu. Wydrukujcie ją na grubszym papierze i po prostu niech dziecko ma ją zawsze pod ręką, czy też w polu widzenia.

Dzielenie. Mnożenie przez odwrotność? Zbyt skomplikowane. Dzielenie to nic innego jak dzielenie się, rozkładanie, rozdawanie po równo. Tu również liczydło świetnie się sprawdza. Na przykład8:4 .  Osiem koralików rozkładamy na cztery druciki i sprawdzamy ile jest na każdym druciku.

Podstawy liczenia najlepiej przećwiczyć na codziennych czynnościach. Wyciąganie sztućców, rozkładanie na stole talerzy, dzielenie się tabliczką czekolady i sprawdzenia ile każdy dostał (zakładamy, że każdy musi dostać tyle samo). Dzielenie się czekoladą czy owocami jest prosta drogą do przejścia do ułamków. Przypuśćmy, że są cztery osoby a pięć jabłek. Nasuwa się pytanie co zrobić  z tym piątym jabłkiem, skoro każdy miał dostać po tyle samo i mamy rozdzielić wszystkie owoce?. Bawmy się liczeniem a nie sztywno trzymajmy suchego matematycznego zapisu na papierze.

Gdy już dziecko „załapie” podstawy i jako tako sobie radzi możemy uatrakcyjnić naukę zabawą na komputerze.

Szczerze polecam:

Program „Matematyka dla klas 1-3” został napisany w ramach zajęć  eksperymentalnych z programowania obiektowego w języku C++ techniką RAD przez uczniów klas VI Szkoły Podstawowej w Wilczycach w woj. Świętokrzyskim.     Program jest adresowany do uczniów klas młodszych mających trudności w nauce pamięciowego rozwiązywania podstawowych działań  matematycznych a także ma zastosowanie w utrwalaniu i ocenianiu nabytych umiejętności. Program jest wolny od opłaty.  Do pobrania z mojego chomika TU.

Dużą jego zaleta jest suwaczek dzięki któremu płynnie możemy zmienić zakres działań. Domyślnie ustawiony do 100. W okienku wyświetla się dziecku ile zadań zostało rozwiązanych dobrze a ile źle. Wynik działania wybiera się za pomocą myszki na klawiaturze na ekranie.

Drugim miejscem które mogę polecić jest witryna Matematyczne ZOO

Advertisements

Informacje Kolecja
Pełnoetatowa mama, uśmiechnięta optymistka, uwielbiająca prace w ogrodzie czy też ogródku, szycie, haftowanie i takie tam babskie sprawy. Z zachwytem obserwująca jak szybko zmienia się dziecko, fascynatka edukacji domowej.

3 Responses to O liczeniu słów kilka

  1. Joanna says:

    Ha ha ha, ale jestem gapa. Napisałam że dwa linki a potem nastąpiło cudowne rozmnożenie 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: