Technologia informacyjna a gotowość (dojrzałość) szkolna

W 2006 roku pisałam pracę licencjacką  na temat: „Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich – test dojrzałości szkolnej w systemie Logomocja– Imagine (fragment)”. Praca obroniona i zapomniana leży razem z dyplomem w szufladzie. Kilka dni temu przeglądając jakieś papiery znalazłam ją i postanowiłam, że część z dwóch rozdziałów oraz program który pisałam, udostępnię na blogu.

Praca była pisana kiedy nie było jeszcze obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci 5-letnich oraz posyłania sześciolatków do szkoły.

Zadaniem i celem niniejszej pracy było naświetlenie pojęcia dojrzałości, gotowości szkolnej. Ostatnia faza wieku przedszkolnego rozpoczyna się mniej więcej w połowie szóstego roku życia, a kończy z chwilą podjęcia nauki w szkole. W zachowaniu się dzieci w tym wieku przejawiają się wszystkie charakterystyczne właściwości rozwojowe okresu przedszkolnego, jak i również zalążki nowych cech, które rozwiną się i ukształtują w młodszym wieku szkolnym.

Dziecko wkracza w nową fazę swojego życia, staje przed nowymi zadaniami. Testy dojrzałości szkolnej mają wskazać, na jakim etapie rozwoju dziecko się znajduje, pomóc przewidzieć na ile sobie poradzi z obowiązkami szkolnymi. Testy dają szansę na skorygowanie niedoborów w rozwoju dziecka, aby mogło lepiej przystosować się do nowych warunków, lepiej spełniać rolę ucznia czerpiąc z niej jak najwięcej dla siebie korzyści. W naukach pedagogicznych przyjęto na podstawie badań, iż między rozwojem, a wychowaniem i nauczaniem powinien zachodzić określony związek. Sytuacje stwarzane przez szkołę wytyczane powinny być nie tylko przez stwierdzony poziom aktualnego rozwoju dziecka, lecz głównie przez jego możliwości. Działania szkoły nastawione być powinny na kształtowanie się osobowości dziecka jednocześnie uwzględniając informację zwrotną od niego, czyli reakcje dziecka na te działania.
W dzisiejszych czasach powszechnej komputeryzacji i informatyzacji społeczeństwa jednym z narzędzi, którym mógłby się posłużyć nauczyciel bądź rodzic w celu zbadania gotowości swojego dziecka do podjęcia roli pierwszoklasisty jest test, zbiór zadań zamieszczony w sieci.

Dzieci coraz więcej czasu spędzają przed monitorem komputera, więc nawet nieświadomie poprzez zabawę mogą dać rodzicom wskazówki, w jakiej płaszczyźnie rozwoju psychofizycznego wymagają pomocy, co należy zrobić, aby idąc do szkoły osiągnęły sukces.

Tematy które poruszę w najbliższych wpisach, to:

Technologia informacyjna

Wyjaśnienie pojęcia „technologia informacyjna” i jej zarys historyczny; Technologia informacyjna w ujęciu potrzeb dzieci; Portale edukacyjne i serwisy dla dzieci.

Dojrzałość szkolna, gotowość szkolna

Wyjaśnienie terminologiczne dojrzałości szkolnej; Dojrzałość szkolna i badania nad nią w ujęciu historycznym; Gotowość szkolna a powodzenie w nauce.

Ja wybrałam drogę inną niż większość rodziców i uczę dzieci w domu. Jak długo nam się to uda, zobaczymy. Mam nadzieję, że z tego i kolejnych wpisów wyniesiecie coś dla siebie i w jakiś sposób to pomoże Wam w lepszym poznaniu Waszych dzieci.

Reklamy

Informacje Kolecja
Pełnoetatowa mama, uśmiechnięta optymistka, uwielbiająca prace w ogrodzie czy też ogródku, szycie, haftowanie i takie tam babskie sprawy. Z zachwytem obserwująca jak szybko zmienia się dziecko, fascynatka edukacji domowej.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: