Grająco, święcąco, migotliwy świat dzieci czyli o edukacyjnym aspekcie, internetu, sieci i komputerów.

Gdy byłam małą dziewczynką nie miałam pojęcia co to jest Internet. Komputery widziałam w filmach w telewizji. Głównym obszarem moich dziecięcych zainteresowań było podwórko, trzepak i lalki. Telefon mieliśmy w domu jak byłam podrostkiem i w największych marzeniach nie przypuszczałam, że można mieć telefon w kieszeni, bez kabla i rozmawiać na środku łąki.

Dzisiejsze dzieci zaczynają dzień od obejrzenia bajki jeszcze przed wyjściem do szkoły, z komórką w dłoni przemierzają drogę do niej. Na przerwach czy też pod ławką w czasie lekcji wymieniają się muzyką, dźwiękami, filmikami i różnymi głupstwami, grają i nagrywają. Po przyjściu do domu koniecznie muszą włączyć telewizor, za chwilę komputer i spotkać się z rówieśnikami w sieci. Dzień zakończyć klikając bezmyślnie w telefon lub jakąś grę.

Kiedyś „szpanem” była śliczna sukienka, lalka której się zamykają i otwierają oczy, prawdziwa piłka do nogi czy zegarek z kalkulatorem. Teraz najnowszy laptop, smartfon czy inny elektroniczny gadżet.

Cóż za przepaść.

Dzieci rodzą się w świecie grająco, piszcząco, święcąco migotliwym. Otaczają je sprzęty, ogólny szum, harmider i rozgardiasz. Ten stan jest dla nich naturalny i gdy zabraknie któregoś z elementów to czegoś szukają, czegoś im brakuje.

Czy ich świat jest bardziej niebezpieczny niż świat naszego dzieciństwa? Jakie zagrożenia na nie czekają? Czy mają większe możliwości rozwoju niż my mieliśmy? Z czego na co dzień korzystają, czy potrafią to nazwać? Pytania możemy mnożyć. Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna.

Skupmy się na edukacyjnym aspekcie, internetu, sieci, komputerów i związku między jednym a drugim.

 „Technologia informacyjna i informatyka są to dwa obszary działalności człowieka, które znajdują się w stadium nieustannego rozwoju i zmian. Informatyka jest dziedziną naukową a technologia informacyjna to zastosowanie informatyki i powiązanych z nią technologii, przy czym te zastosowania w coraz większym stopniu są profesjonalnym korzystaniem z osiągnięć i rozwiązań technologicznych.

Informatyka to dziedzina nauki, zajmująca się głównie projektowaniem, realizacją, ewaluacją, wykorzystywaniem i utrzymywaniem systemów przetwarzania informacji, z uwzględnieniem sprzętu, oprogramowania, aspektów, organizacyjnych i ludzkich oraz konsekwencji przemysłowych, handlowych, publicznych i politycznych.

Technologia informatyczna to technologia zastosowania informatyki w społeczeństwie.”

 Terminu „technologia informacyjna” (ang. Information Technology) użyto w Polsce pierwszy raz w artykule pt.: „Komputer w zmieniającej się szkole” w czasopiśmie „Komputer w Edukacji” w numerze 1 przedstawionym podczas trwania X Konferencji „Informatyka w Szkole” w roku 1994.

W 1997 roku termin ten pojawił się w propozycjach programowych: „Technologia informacyjna w kształceniu ogólnym dla szkół podstawowych” oraz rok później jako „Edukacja informatyczna w kształceniu ogólnym”. Były to jednocześnie pierwsze publikacje, które dotyczyły przygotowania uczniów w zakresie posługiwania się komputerem i technologią informacyjną. Autorami tychże terminów i publikacji jest Zespół TI z Wrocławia pod kierunkiem prof. dr hab. M.M. Sysło. Pisze on, że technologia informacyjna a szerzej technologia informacyjna i komunikacyjna, to połączenie technologii informatycznej, związanymi z nią technologiami, głównie z technologią komunikacyjną. Połączenie słowa technologia ze słowem informacja ma swoje uzasadnienie we współczesnej postaci informacji i sposobach korzystania z niej. Informacji towarzyszą nieustannie procesy i działania a sam obiekt, czyli informacja niemal w każdej chwili ulega zmianie. Technologia informacyjna jako zastosowanie informatyki jest związana z posługiwaniem się gotowymi produktami informatycznymi w pracy z informacją a korzystanie z gotowych programów może mieć charakter działań oryginalnych, wytwórczych.

 W dzisiejszych czasach powszechne występowanie w każdej dziedzinie komputera jako narzędzia pracy i rozrywki to niezaprzeczalny fakt.

Dzięki różnorodności programów multimedialnych i coraz większemu zaawansowaniu techniki, komputery i urządzenia peryferyjne mogą znakomicie ułatwiać pracę z dziećmi i młodzieżą również o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pomagać w procesie rewalidacji, rehabilitacji, w terapii. Programy rewalidacyjne przyczyniają się do wspomagania, rozwijania i kształtowania zaburzonych funkcji umysłowych u dzieci lekko upośledzonych umysłowo. Uczeń ma szczególną możliwość praktycznego poznania tematu, zwłaszcza podczas nauczania matematyki. Ważną rolę odgrywają programy logopedyczne wykorzystywane w nauce mowy i korygowaniu wad wymowy. Żmudne ćwiczenia logopedyczne z użyciem komputera stają się świetną zabawą, która przynosi niewymowne efekty w pracy terapeutycznej logopedy.”

Dlatego komputer jako narzędzie, a „technologia informacyjna jako dziedzina wiedzy obejmująca informatykę, telekomunikację, narzędzia i inne technologie związane z informacją dostarcza użytkownikowi narzędzi, za pomocą, których może on pozyskiwać informacje, selekcjonować je, analizować, przetwarzać i przekazywać innym ludziom…” wchodzi w życie nas wszystkich, również w dużej mierze w świat osób niepełnosprawnych.

Są znane przypadki gdy komputer pomaga w nawiązaniu komunikacji między dwoma światami. Pozwala porozumieć się dzieciom z rodzicami.

Musiałam się z Wami podzielić tym filmem. Ta historia jest zaskakująca i chwyta tak bardzo za serce. Normalny, zdrowy człowiek ma czasami problem z wyrażeniem tego co myśli, co czuje, a ma do tego pełne spektrum możliwości. Nie chcesz rozmawiać z kimś face to face, możesz wysłać SMS, e-mail, zostawić wiadomość na poczcie głosowej, komunikatorze. Gdyby nie komputer ta dziewczyna do końca życia była by więźniem własnego ciała.

————————————————————

W tekście wykorzystałam:

http://www.isp.org.pl, Edukacja informatyczna – informatyka a technologia informacyjna, Maciej Sysło, Wrocław 2004 r.

http://www.ti.bezbarier.w3wl.pl ; Czy technologia informacyjna jest przedmiotem zawodowym czy ogólnokształcącym?, Renata Podgórska, 2001 r., oraz http://www.isp.org.pl, Edukacja informatyczna – informatyka a technologia informacyjna, Maciej Sysło, Wrocław 2004 r.

Formy pomocy terapeutycznej dzieciom niepełnosprawnym z wykorzystaniem technologii informacyjnej, Renata Podgórska, Informatyka w szkole, XVIII Toruń, 18-21.09.2002 r.

oraz  http://www.sciagi.biz/sciaga.php?ident=1737 ; http://pl.wikipedia.org

Reklamy

Informacje Kolecja
Pełnoetatowa mama, uśmiechnięta optymistka, uwielbiająca prace w ogrodzie czy też ogródku, szycie, haftowanie i takie tam babskie sprawy. Z zachwytem obserwująca jak szybko zmienia się dziecko, fascynatka edukacji domowej.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: