Ćwiczenia koordynacji ręka-oko, wstęp do nauki pisania

Kiedyś już na ten temat pisałam, ale to temat wiecznie żywy. Co jakiś czas na Facebookowej stronie padają pytania: Jak ćwiczyć z dziećmi rękę?, Jak ćwiczyć na linii ręka-oko? Rodzice chętnie wymieniają się doświadczeniami, a że wpis z pytaniem po jakimś czasie niknie w otchłani Fb postanowiłam zrobić podsumowanie tutaj – uwagi były według mnie bardzo konkretne i wartościowe.

Wcześniejsze moje wpisy:

Nauka pisania i czytania. Porozumienie rodzic – dziecko.  oraz 

Edukacja naszych dzieci – pisanie

 

Rady rodziców :

I. Ćwiczenia całej dłoni

1. Malowanie dłoni przy użyciu farb (na dużej powierzchni)
2. Samodzielne ubieranie poszczególnych części garderoby;
3. Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem przyborów (np. toczenie i łapanie piłki);
4. Robienie kul z papieru, początkowo dużych, aż do malutkich;  

5. Lepienie z plasteliny, modeliny rozmaitych kształtów rozpoczynając od prostych tj.: kulek, rogalików, miseczek, grzybków, potem trudniejszych np.: ludzików, zwierząt;
6. Układanie najwyższej wieży z klocków (nie legowców);
7. Zakręcanie i odkręcanie różnego rodzaju pokrywek do słoików i butelek (można w nich umieścić atrakcyjne przedmioty);
8. Przelewanie płynów z na­czynia do naczynia;
9. Stemplowanie;
10. Masowanie pleców kolegi/koleżanki.

II. Ćwiczenie kilku paluszków

1. Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem przyborów: chwytanie, celowanie,
2. Wiązanie (sznurka/wstążki na klamce lub nodze stołu, sznurówek);
3. Malowanie palcami przy użyciu farb (pomaluj każdy paluszek innym kolorem);
4. Sortowanie klocków według kolorów, kształtów, wielkości itp.,
5. Symulowanie gry na pianinie, flecie;
6. Odpinanie zatrzasków i zamków błyskawicznych;
7. Malowanie plasteliną;

III. Ćwiczenie dwóch paluszków

1. Zapinanie guzików;
2. Układanie puzzli;
3. Rysowanie/pisanie palcem w powietrzu;
4. Wycinanie, wydzieranie z papieru i innych materiałów konstrukcyjnych,;
5. Nawlekanie koralików, guzików początkowo na sznurek, następnie na nitkę;
6. Chwytanie: solenie potraw, zbieranie okruszków;
7. Wodzenie palcem po labiryncie;
8. Przerzucanie stron w książce (można przy tym ćwiczeniu utrwalić liczenie).
9. Podnoszenie lub wyjmowanie małych przedmiotów z nie­wielkich naczyń, które pozwalają na włożenie tylko kciuka i palca wskazu­jącego;

Oprócz tego:

 Dziurkowanie kropek długopisem, przekładanie małych elementów szczypcami albo pensetą, zagniatanie masy solnej, ciasta, lepienie pierogów albo różnych kształtów z masy solnej, rzucanie kulkami do celu, przewlekanie sznurków, szycie, budowanie z małych klocków (lego), układanie obrazków z koralików (np. pysla z ikei, albo firmy hama), układanie puzzli, przykręcanie/ odkręcanie śrubek śrubokrętem, lub dopasowywanie nakrętek do konkretnych śrub, składanie origami. Składanie skarpetek – ćwiczy rozróżnianie kolorów,liczenie, spostrzegawczość i cierpliwość.

 Koniecznie ósemki – leniwe, rysowanie palcem, wodzenie oczami za narysowaną, śledzenie światła itd. (polecam przemycać w zabawach plastycznych ale i ruchowych).  

Dzieci lubią zabawy w ciemnościach, np. wodzenie wzrokiem za światłem latarki, albo berek światełek – jedną latarkę ma dziecko, drugą rodzic i gonimy się po suficie.

Wszelkiego rodzaju zajęcia umuzykalniające – rytmiczne z instrumentami perkusyjnymi. Rodzice polecali również naukę gry na pianinie i gitarze.

Rozmaite labirynty – można samemu stworzyć je dla dziecka – na papierze, z klocków ; nawlekanie guzików, koralików, 2 rysunki typu – czym się różnią, znajdź np. 5 szczegółów.

Źródło: wpis na Fb z 10 kwietnia 2014 roku, grupa: Edukacja domowa

Łał, trochę tego jest. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Jeśli jednak czujecie niedosyt to musicie koniecznie wejść tu:

Tajemnice grafomotoryki czyli o tym co dobre dla małych rączek

Advertisements

Informacje Kolecja
Pełnoetatowa mama, uśmiechnięta optymistka, uwielbiająca prace w ogrodzie czy też ogródku, szycie, haftowanie i takie tam babskie sprawy. Z zachwytem obserwująca jak szybko zmienia się dziecko, fascynatka edukacji domowej.

One Response to Ćwiczenia koordynacji ręka-oko, wstęp do nauki pisania

  1. MarysiaK says:

    Często rodzice zapominają, że ćwiczenia manualne dla dłoni dziecka są niezmiernie ważne i ułatwiają późniejsze pisanie 🙂 Świetny artykuł 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: